Waar zou u bij aanschaf van een andere Volvo op kunnen letten en wat is handig te weten om geen kat in de zak te kopen.

“Alle Volvo`s hebben 400.000-500.000 km gereden dus een Volvo met 200.000 km is net ingereden!

Dit soort uitspraken zijn natuurlijk klassiekers van weleer. Zeker nieuwe Volvo rijders nemen zomaar aan dat dit fenomeen zich helemaal vanzelf voordoet. Niets is minder waar. Het is zeker zo dat (oudere) Volvo`s nog steeds door tevreden berijders in stand gehouden worden. Dit gaat echter niet zonder slag of stoot. OMDAT Volvo dit imago heeft lijkt de auto vaak op een kat met 7 levens. Doorgaans doorloopt de auto een aantal voorbestemde paden.

1 Nieuw/Lease.

Iemand betaald veel geld voor de auto en denkt de juiste keuze te hebben gemaakt. Om geen spijt te krijgen van het spenderen van zo veel geld moet de (nieuwe) auto natuurlijk de BESTE aandacht krijgen. Wie kan dat beter dan de dealer!?? U koopt dus een nieuw product en betaald zo veel mogelijk voor het onderhoud van dit nieuwe artikel waarvan u mag verwachten dat er niet al te veel aan de hand zal zijn. U zou er spijt van krijgen als dit nieuwe ding stuk gaat omdat er iemand naar kijkt die niet kan beoordelen hoe een hagelnieuwe auto zou moeten rijden. Hmmmmm klinkt net zo onlogisch als het is.

2 De eerste particuliere berijder

Vaak is dit de meest serieuze eigenaar. Deze heeft genoeg geld om een goede auto te kopen maar wil niet de eerste klap van afschrijving pakken zoals de eerste eigenaar dat doet. Goed onderhoud is belangrijk maar de auto is niet meer nieuw. De band met een dealer hoeft er niet te zijn dus vertrouwen moet er zijn. Vaak is de auto langer in het bezit en voor echte reparaties zal men niet aan de kant gaan. Toch komt er een moment waarbij er behoefte bestaan aan  iets nieuws of de garage dringt erop aan vanwege onderhoud of omzet.

3 Een aantal opvolgende eigenaren

Deze groep berijders sja… komen een relatief goede auto voor weinig. Ook het onderhoud is daarop afgestemd. De specialist is niet echt nodig, hij heeft altijd goed onderhoud gehad. In deze fase worden de auto`s het meest gebruikt en afgereden. Preventief onderhoud, en onderhoud wat niet absoluut noodzakelijk is schuift naar de achtergrond. Ja hij rijd heerlijk en is zo goed! (dankzij de eerdere eigenaar) . Bij deze mensen komt dan vaak het moment dat de som van de minder relevante zaken het totaal gaat inhalen. De ophanging is naar de haaien, de motor verbruikt olie , de aandrijving loopt niet zo lekker en het sturen gaat ook niet zo lekker. Op naar de volgende dan maar. Dumpen voordat hij het echt niet meer doet. Hij rijd nu nog… lekker van mijn probleem dat van een ander maken.

4. De liefhebber

Dit is vaak een slachtoffer. helaas. Gevangen door zijn eigen beperking en emotie. Vaak zonder kennis van zaken maar liefde voor het merk/ model springt de liefhebber er met beide benen in. De auto is niet zo duur dus het mag wat kosten. Vaak met een positieve insteek en wat budget om aan de gang te gaan komt er een auto die mooi glimt en lekker zit (helaas doen alle Volvo`s dat). Over het algemeen koopt deze de auto van iemand die de Volvo door-en door kent. Een betrouwbaar persoon dus. Deze heeft zelf de cilinderkop vervangen, een oom die bij de Volvo heeft gewerkt heeft al het onderhoud gedaan. Hij heeft er zelfs een grotere turbo op gezet. ja….. perfecte auto maar nu helaas met pijn in het hart moet hij weg. Wat een fantastisch verhaal. Vrijwel altijd een leugen. Forum onzin. Storingslampje weggehaald (dus geen storing) en problemen zijn omzeild. Totale barrels krijg je dan. Helaas ontspring geen enkel model de dans. Vol verbazing krijgt de liefhebber een offerte van heb ik jou daar op een auto die goed had moeten zijn. WEG ERMEE! breng maar terug.

Waar stapt u in? van welke eigenaar zou u de auto het liefst kopen?

Koop de beste auto voor je eigen budget. Als de mooiste voor dat budget niet de beste is, dan verder sparen of genoegen nemen met minder. Koop je niet de beste? dan krijgen wij het geld in onze schoot geworpen. Zonder moeite. Vast dank daarvoor.

Hoe koop je een andere auto.

  • Bepaal je budget (rekening houdende met bijkomende kosten als aankoopkeuring banden e.d.)
  • merk model motor
  • waarvoor wil je hem gebruiken
  • ga in de buurt kijken/rijden in een soortgelijke auto.
  • indien het bevalt, zoek de auto die voldoet aan de gewenste specificaties en vraag de verkoper of het een goede auto is.
  • ga kijken en rijden. Als het niet goed voelt, dan is het waarschijnlijk niet goed. Dit is van toepassing op de verkoper en de auto
  • Laat een aankoopkeuring doen bij een specialist die bekend is met het merk model. (niet bij de DEKRA of iets dergelijks)
  • Onderhandel de beste prijs .
  • Indien de auto zonder garantie is verkocht meteen na laten kijken op verborgen gebreken.

Belangrijk te weten:

  • minder eigenaren in lange tijd is beter
  • in korte tijd veel eigenaren laten staan! uiterst onbetrouwbaar.
  • heel veel onderhoud (geld) in korte tijd en geen goede reden voor verkoop, laten staan. vaak verborgen gebrek.
  • regelmatig onderhoud (1-2 keer per jaar bezoek garage ) geeft aan dat de eigenaar ten goede trouw heeft gehandeld.
  • aan een eenvoudige auto gaat niet zo veel stuk.
  • niet de mogelijkheid er door onafhankelijke 3e naar te laten kijken. Laten staan.
  • auto staat bij “we love Volvo” Laten staan.
  • auto na 2008 uit Scandinavië liever niet. De auto`s zijn daar ook duur dus een koopje bestaat niet. Er is een reden dat hij daar niet verkocht is.
  • import auto`s uit Zwitserland zijn in de regel beter. Tenminste de voorlaatste APK was prima.
  • Early adapters betalen de prijs voor de laatste technologie. Deze is vaak niet beproefd. Bezin je erop of je bij die groep wil horen.